Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Sherlock Holmes

Av Alfred Andersson - 4 januari 2010 23:57

    

Titel: Sherlok Holmes

Regi: Guy Ritchie

Medverkande: Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams m.fl

Längd: 2 tim 8 min

Genre: Action/Crime

IMDB: 7,7


Att sätta sig framför bioduken för att beskåda Guy Ritchies "Sherlock Holmes" utan att ha läst en enda bok om superdetektiven från Baker Street, känns inte helt seriöst om man vill få full inblick i Sir Arthur Conan Doyles verk. Ändå känner jag mig otroligt förväntansfull över att få uppleva Holmes och Watson på ett annat sätt än vad Disneys Basil Mus erbjuder. Redan på omslaget till filmen får jag en bra känsla av rollinnehavarna. Robert Downey som den analytiska Holmes och hans ständiga vapendragare Dr. John Watson (Jude Law) utgör ett radarpar som kompletterar varandra perfekt. Tillsammans bildar de ett knivskarpt detektivarbete där man emellanåt bjuds på humoristiska och skarpsinniga dialoger dem emellan. Downey gör sitt skådespeleri till konst när han får ihop konstelationen genialisk/knäpp på ett sådant där Holmes-vis. Hans fight-scener är fruktansvärt bra och ger en helt annan sida av Holmes både i psyket och kroppsligt. Hans sätt att superanalysera sin motståndare är ett grymt bra inslag och jag vill bara se mer! Att kunna matcha denna fascinerande karaktär är nog så svårt men Jude Law lyckas med  att ge ljus åt Watson som gör att han blir lika intressant och rolig att iakta som Holmes. Att Watson är smartare än vad man är van vid ger bara en extra dimension till rollfiguren och det är viktigt att Watson kan ge Holmes svar på tal tycker jag. Faktum är att deras relation sinsemmelan ibland kan jämföras med ett äldre par. De bidrar båda med en charm som fångar publiken direkt från deras första framträdanden. Resultatet blir oslagbart och många filmkännare hävdar redan att Downey/Law är det bästa par Holmes och Watson hittils. De sällar sig nu till en hedersam skara som vi förhoppningsvis får se mer av?


I Guy Ritchies historia är dock Holmes på väg att mista sin kära kollega, då Watson tänker lämna Baker Street bakom sig för att ägna sin tid åt hustrun Mary Morstan (Kelly Reilly). Detta, i samma skede som skurken och magikern Lord Blackwood (mystiskt spelad av Mark Strong) sprider rädlsa i London när han utför en rad mord på högt uppsatta män. Holmes åtar sig uppdraget att finna mördaren och försöker på vägen locka med sig sin högra hand Watson. Ritchie visar här att han har vad som krävs för att hålla publiken på helspänn i över 2 timmar. Rollistan som han satt samman skapar en härlig kemi (inte minst Rachel McAdams) och leverar filmgodis till tittarna. Det är underhållning på högsta nivå om man är redo att hoppa på tåget till denna filmatisering som också ger en skön bild av hur gamla London såg ut.



 
 
sth

sth

18 januari 2010 17:02

Den här texten fick mig att vilja se filmen... Tack. Har varit lite skeptisk till att man sökt göra Holmes till en ....actionfigur, men det verkar jag ha missförstått och du pekar på att man behållt ett djup, ser fram emot filmen.

http://www.student.hittahit.nu

 
Ingen bild

Monica

19 januari 2010 22:46

Den här vill jag se! Spännande att se vad Guy Ritchie kan göra med detta gamla radarpar som man läste om som ung. Att Robert
Downey Jr spelar en huvudroll gör det inte sämre...

 
Ingen bild

Josefine

2 februari 2010 12:11

Jag vill också se den nu :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alfred Andersson - 25 maj 2010 14:54


Titel: Iron Man 2 Regi: Jon Favreau Medverkande: Robert Downey Jr., Don Cheadle, Scarlett Johansson, Samuel L. Jackson, Mickey Rourke m.fl. Längd: 2 tim 4 min Genre: Action, Science Fiction IMDB: 7,5 Skådisuppställningen är en dröm när...

Av Alfred Andersson - 8 april 2010 10:55


   Titel: Green Zone Regi: Paul Greengrass Medverkande: Matt Damon, Greg Kinnear m.fl. Längd: 1 tim 54 min Genre: Action IMDB: 7,2  Kriget i Irak och varför det gick så fel efter invasionen för sju år sedan har redan blivit en amerikan...

Av Alfred Andersson - 25 februari 2010 16:42


   Titel: Shutter Island Regi: Martin Scorsese Medverkande: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow m.fl. Längd: 2 tim 18 min Genre: Drama, Thriller, Mystery IMDB: 8,3 Martin Scorsese har återförenats med sin favori...

Av Alfred Andersson - 3 februari 2010 20:10

   Titel: Farsan Regi: Josef Fares Medverkande: Jan Fares, Torkel Pettersson, Hamadi Khemiri, Anita Wall m.fl. Längd: 1 tim 38 min Genre: Comedy Filmpremiär: 12 februari I en ny film från Josef Fares får vi se en hyllning till pappa...

Av Alfred Andersson - 2 februari 2010 22:48


   Titel: A dangerous man Regi: Keoni Waxman Medverkande: Steven Seagal, Marlaina Mah, Terry Chen m.fl. Längd: 1 tim 34 min Genre: Action, Thriller IMBD: 5,7 Steven Seagal. Namnet på en actionfigur som gjort sig känd för sina fights...

Presentation


Projekt - Filmanalys

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken film vill jag se 2010?
 Alice i underlandet
 Iron Man 2
 Resident Evil - Afterlife
 Farsan
 Änglagård - Tredje gången gillt
 Shutter Island

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards